Лабораторна робота №3

Тема: Модернізація процесу навчання на основі використання єдиного інформаційного освітнього середовища.
Мета: вивчити цілі інформаційної освіти, переваги організації єдиного освітнього навчання простору з метою модернізації процесу навчання.

Обладнання:
1. Електронний курс лекції 3.
2. Комп’ютер з ОС Windows та пакетом програм Microsoft Office, підключений до локальної мережі ВДПУ та мережі Інтернет.

Теоретичні відомості
Основним аспектом економічного зростання будь-якої країни і визначення її ролі у світовій спільноті нині є інтелектуально-освітній потенціал. Тому одним із пріоритетних напрямів державної соціально-економічної політики є сучасна ефективна система освіти, що здатна задовольняти соціальне замовлення суспільства на надання якісних освітніх послуг, які відповідають потребам інформаційного суспільства. Для забезпечення якісної освіти необхідно готувати вчителя нової формації, здатного ефективно працювати в інформаційному суспільстві, що постійно змінюється і вдосконалюється.
Становлення та розвиток інформаційного суспільства є характерною рисою ХХІ століття. Саме в інформаційному суспільстві набувають активного розвитку інформаційно-комунікаційні технології, створюються умови для ефективного використання знань у вирішенні різноманітних завдань, які постають перед суспільством.
Світовий процес переходу від індустріального до інформаційного суспільства, а також сучасні соціально-економічні процеси вимагають суттєвих змін у багатьох сферах діяльності держави, а особливо – в освіті. Інформатизація освіти як складова частина цього процесу є системою методів, процесів і програмно-технічних засобів, інтегрованих з метою накопичення, оброблення, зберігання, розповсюдження та використання інформації в інтересах її споживачів. Можна виокремити такі цілі інформатизації суспільства:
    підвищення якості освіти через упровадження та використання сучасних інформаційно-комунікаційних технологій у навчальний процес;
    забезпечення доступу до знань та даних для кожного члена суспільства;
    розвиток інтелектуальних і творчих здібностей на базі індивідуалізації освіти;
    забезпечення випереджувального навчання фахівців.
Застосування комп’ютерних технологій у навчанні є необхідною умовою досягнення цілей інформатизації освіти. Пріоритетом для розвитку системи освіти нині є впровадження сучасних ІКТ, котрі забезпечують доступ до мережі високоякісних баз даних, розширюють можливості студентів щодо сприйняття складної інформації. Впровадження ІКТ здійснюється шляхом створення індивідуальних модульних навчальних програм різних рівнів складності в залежності від конкретних потреб, використання можливостей Інтернет, упровадження гнучких технологій дистанційної освіти, видання електронних підручників тощо. Держава всебічно підтримує використання комп’ютерних технологій у системі оцінки знань, дистанційної освіти, сприяє забезпеченню навчальних закладів комп’ютерами, побудові міжвузівських інформаційно-освітніх мереж і т. ін.
Єдине інформаційне освітнє середовище поєднує широкий вибір навчального програмного забезпечення та мережних технологій, включаючи електронну пошту, форуми, програмне забезпечення колективного використання, чати, відео конференції, записи аудіо та відео, та широке коло навчальних інструментів, що базуються на використанні Веб-технологій.
Ця тема висвітлена у багатьох публікаціях і дослідженнях знаних учених. Особливо активно вивчаються нині питання зосередження навчальних матеріалів та взаємодії підструктур для того, щоб безперешкодно забезпечити кожного студента навчальними матеріалами за допомогою традиційних або безпровідних мереж.
Сучасний етап розвитку українського освітнього простору характеризується його системним реформуванням, модернізацією, підтримкою інноваційного розвитку, переходом до багатогранності не тільки як до перспективного напряму, а й як до зовсім нової якості.
Розвиток суспільства в ХХІ столітті характеризується значним впливом на нього комп’ютерних технологій, які проникають в усі сфери людської діяльності, забезпечують поширення інформаційних потоків у суспільстві, утворюючи глобальний інформаційний простір. Невід’ємною і важливою частиною цих процесів є комп’ютеризація освіти. Нині в Україні йде становлення нової системи освіти, орієнтованої на входження у світовий інформаційно-освітній простір. Цей процес супроводжується істотними змінами в педагогічній теорії і практиці навчально-виховного процесу, пов’язаними з унесенням коректив у зміст технологій навчання, які мають бути адекватними сучасним технічним можливостям та сприяти гармонійному входженню людини в інформаційне суспільство. Головна умова успіху інформатизації освіти – це нова позиція вчителя (знання прийомів роботи з новою комп’ютерною технікою й уміння ефективно використовувати ці знання для вирішення педагогічних завдань).
Однією з необхідних умов успішної реалізації модернізації освіти на сучасному етапі є формування єдиного інформаційного освітнього середовища на всіх рівнях із забезпеченням їх інтеграції.
Первинного значення в цьому процесі набуває створення єдиного ІОС в кожній освітній установі.
Інформатизація в навчальному закладі потребує не лише встановлення в ньому персональних комп’ютерів і навчання комп’ютерної грамотності – вона не відбуватиметься без перебудови всього процесу навчання на базі використання інформаційно-комунікаційних технологій, діяльності студентів, учнів і викладачів в умовах доступу до безмежного світу інформації.
Створення єдиного освітнього інформаційного середовища сприяє розвитку навчальної, педагогічної, управлінської й обслуговуючої діяльності навчального закладу, де провідну роль відіграють інформаційно-комунікаційні технології, що дозволяють підвищити якість і доступність навчального процесу. Крім того розвиває здібності студентів (учнів), задовольняє їхнім потребам і готує до майбутнього самостійного життя.
Які саме можливості відкриваються перед навчальним закладом, якщо в ньому організований єдиний освітній навчальний простір:
1)           керівництву навчального закладу це дозволить:
    створити єдине інформаційне освітнє середовище навчального закладу;
    організувати розумний і раціональний документообіг в межах однієї установи, впровадити інформаційно-комунікаційні технології управління навчальним закладом;
    впровадити систему збирання, переробки інформації з різних напрямів навчально-виховного процесу;
    здійснити розгорнутий моніторинг навчальної діяльності закладу;
    створити електронні бази даних педагогічних кадрів;
    створити електронні бази даних студентського колективу;
    підтримувати сайт навчального закладу, Веб-сторінки навчальних проектів;
    розширити інформаційну взаємодію з іншими навчальними закладами;
    розвинути контакти соціального партнерства з іншими навчальними закладами;
2)           педагогічним працівникам це дозволить:
    організувати доступ до всієї нормативно-правової бази документів;
    використовувати програмне середовище, що формує інформаційний простір навчального закладу;
    здійснювати самостійне навчання;
    підвищувати кваліфікацію, брати участь у професійних об’єднаннях, семінарах, вебінарах, майстер-класах та ін.
    упроваджувати інформаційно-комунікаційні технології і ресурси мережі Інтернет на різних етапах традиційної системи навчання;
    створювати Інтернет-заняття, інтегровані уроки;
    розробляти і використовувати власне програмне забезпечення і цифрові освітні ресурси, формувати, використовувати медіатеки і т. ін.
3)     студентам навчального закладу це дозволить:
    використовувати Інтернет-технології в організації додаткової освіти;
    використовувати комп’ютерні технології для підготовки до занять;
    застосовувати тренувальне тестування;
    брати участь в Інтернет конкурсах і олімпіадах;
    обговорювати актуальні проблеми на форумі, в Skype, на сайті навчального закладу;
    інтелектуально і психологічно готуватися до подальшого продовження освіти;
    навчитися працювати з інформацією, представленою в різних формах, відбирати і систематизувати науковий матеріал, робити повідомлення, доповіді на задану тему, складати план і т. ін.
    брати участь у телекомунікаційних проектах.
Єдиний інформаційний освітній простір навчального закладу – це система, в якій задіяні на інформаційному рівні та пов’язані між собою всі учасники навчально-виховного процесу: адміністрація, викладачі, студенти та їхні батьки. Практично всі учасники навчально-виховного процесу об’єднані між собою відповідними інформаційними потоками.
Упровадження інформаційно-комунікаційних технологій у процес викладання всіх предметів вимагає підвищення інформаційної культури педагога, впровадження нових методів навчання з використанням комп’ютерних технологій. Особливої уваги потребує формування інформаційно-комунікаційної компетентності педагога і студента. Без цього неможливе здійснення навчально-виховного процесу в єдиному інформаційно-освітньому просторі. Саме викладач вирішує, в якій якості, в якому обсязі і для яких цілей можуть бути використані засоби ІКТ у навчальному процесі. Тобто викладач є одним із найбільш активних учасників створення єдиного інформаційного освітнього простору навчального закладу.
Крім того, єдине інформаційне освітнє середовище має забезпечувати такі функції:
    інформаційну, що надає відкритий доступ до інформації, створює умови для інформаційного обміну;
    інтерактивну, що дозволяє реалізовувати внутрішньо й системні зв’язки;
        комунікаційну, що дозволяє підтримувати зв’язки «всередині», а також із «зовнішнім» інформаційним простором;
 координувальну, тобто фіксувати та представляти у взаємозв’язку зміст, який адресований різним суб’єктам;
        розвивальну: розвиток інтелекту, особистих творчих якостей;
 культуроформувальну, що пов’язана з інформаційною культурою;
    професійно-орієнтувальну, орієнтовану на профіль майбутньої професійної діяльності.
Виходячи з мети, завдань та характерних особливостей здійснення освітньої діяльності в умовах ІОС, головними педагогічними принципами функціонування вважаємо такі:
·  принцип комплексного підходу до проблеми інформатизації освіти, що передбачає:
    науково обґрунтоване визначення первинного вхідного стану процесу інформатизації;
    програмно-цільовий підхід до розвитку та управління цим процесом;
    кооперацію зацікавлених у проблемі інформатизації освіти суб’єктів;
    зміну традиційних поглядів на процес інформатизації освіти;
·  принцип системної побудови ІОС, що потребує:
    створення нових організаційних структур, які забезпечують організацію та функціонування технологій;
    відкритість даної системи на всіх рівнях;
    наявність інформаційних обмінів.
Важливим інструментом створення єдиного ІОС є впровадження інформаційних технологій у навчальний процес. Для цього у вищих навчальних закладах проводиться моніторинг їхнього ефективного використання за такими критеріями:
    завантаженість комп’ютерних аудиторій;
    готовність педагогічних кадрів у галузі інформаційних технологій;
    використання можливостей корпоративної мережі в навчальному процесу та управлінській діяльності.
За результатами моніторингу було виявлено такі проблеми:
    педагоги не готові до активного використання інформаційних технологій у навчальному процесі;
    підструктури навчальних закладів мають різний рівень готовності до впровадження інформаційних технологій. Зрозуміло, що без вирішення цих проблем неможливо якісно сформувати ІОС.
Для цього, на нашу думку, необхідно розв’язати наступні завдання:
1.    Удосконалити модель ІОС навчального закладу.
2. Створити умови для активного використання сучасних інформаційних технологій у педагогічному процесі.
3. Надати педагогам можливість вивчення нових інформаційних технологій.
4.   Забезпечити доступ до освітніх ресурсів і обміну інформацією для здійснення контактів і участі в проектах.
5. Надати можливість створення та публікації в електронному вигляді навчальних і методичних матеріалів.
На наш погляд, упровадження інформаційних технологій та підготовка педагогічних кадрів є найважливішими для розв’язання вищезазначених завдань. Ці процеси взаємопов’язані і мають відбуватися паралельно.

Відповіді на контрольні запитання

1.       У чому полягає зміст комп’ютерної підготовки викладача, за якими рівнями вона здійснюється?

Комп’ютеризація дозволяє зробити викладача і студента рівноправними партнерами в процесі навчання. При цьому можливі два шляхи здійснення навчання.
Розгляньмо шляхи, за якими відбувається навчання у ВНЗ з використанням ІКТ: перший - за умови збереження традиційної форми навчання нові інформаційні ресурси (комп’ютер, Інтернет) використовуються лише як засоби забезпечення більш ефективного одержання професійних знань. За їх допомогою студенти знайомляться з навчальними програмами курсів, з літературою, яку необхідно опрацювати під час вивчення конкретних курсів; їм пропонують тестові завдання для перевірки засвоєння матеріалу; збірники задач, вправ, теми дискусій, курсових робіт і т. ін. Тобто комп’ютер та Інтернет виконують роль чинника з поліпшення засобів зв’язку між викладачами й студентами.
Інший шлях - дистанційне навчання як самостійна форма навчання, коли в мережі Інтернет пропонуються окремі курси.
Проте за обох підходів необхідні навчально-методичні матеріали, на основі яких можливе навчання, що орієнтоване, головним чином, на самостійну роботу студентів. Для одержання ефективного результату необхідно підготувати цілий комплекс матеріалів, що складають «кейси» студента та викладача. В процесі формування таких кейсів все більшої популярності набуває мультимедіа-підхід, коли студент забезпечується електронними навчально-методичними комплексами. Ці ЕНМК становлять структуровані особливим чином інформаційні матеріали та записані на магнітні носії або доступні через комп’ютерну мережу.

2.       Які дидактичні умови лежать в основі підготовки педагогічних кадрів до роботи в ЄІОС?

У підготовці педагогічних кадрів для роботи в ІОС слід дотримуватися таких дидактичних умов:
− модульний принцип організації навчання ІКТ;
− забезпечення диференційованого підходу в навчанні;
− урахування особливостей навчання студентів, педагогів у побудові змісту і принципів реалізації системи підтримуючого навчання;
− підвищення мотивації педагогів до вивчення і використання ІКТ у професійній діяльності.

3.       Схарактеризуйте створення автоматизованої системи управління закладом.

Створення сучасного ІОС навчального закладу передбачає:
− проектування, монтаж та налагодження локальної мережі з виділеним сервером, що об’єднує всі комп’ютерні ресурси навчального закладу;
·                     формування медіатеки та впровадження локальних мережних навчальних програмних комплексів;
− створення єдиної інформаційної бази навчального закладу;
− надання користувачам регламентованого доступу до інформації.
Метою успішної інформатизації навчального закладу є створення автоматизованої системи управління закладом, яка об’єднує всі підструктури та ланки його діяльності та забезпечує:
·                     створення єдиного інформаційного простору, розвиненої комунікативної інфраструктури;
·                     створення та впровадження нових форм і методів управління навчальним закладом;
− зменшення часу від одержання інформації до прийняття рішення;
− впровадження єдиного стандарту роботи з електронними документами, доступності до них;
− автоматизацію та підвищення ефективності роботи з педагогічними працівниками, підструктурами;
− створення інфраструктури управління корпоративними знаннями.

4.       У чому полягає необхідність модернізації освіти?

Світовий процес переходу від індустріального до інформаційного суспільства, а також сучасні соціально-економічні процеси вимагають суттєвих змін у багатьох сферах діяльності держави, а особливо – в освіті. Інформатизація освіти як складова частина цього процесу є системою методів, процесів і програмно-технічних засобів, інтегрованих з метою накопичення, оброблення, зберігання, розповсюдження та використання інформації в інтересах її споживачів.
Однією з необхідних умов успішної реалізації модернізації освіти на сучасному етапі є формування єдиного інформаційного освітнього середовища на всіх рівнях із забезпеченням їх інтеграції.

5.       Схарактеризуйте зміст і характеристику компонентів інформаційного середовища?

В процесі побудови ІОС виокремимо наступні складові:
− змістовна;
− організаційна;
− технологічна.
До змістовної складової відносимо:
1. Інформаційні масиви, що мають спрямовану навчальну та методичну підтримку навчального процесу.
2. Інформаційні масиви, що спрямовані на самоосвіту всіх користувачів системи інформаційного забезпечення.
3. Інформаційні масиви, що забезпечують правомірність, якість та своєчасність прийняття управлінських рішень та проведення моніторингових досліджень.
До організаційної складової відносяться:
1. Єдина система інформаційного забезпечення діяльності, що передбачає функціонування єдиного банку даних навчальної інформації, що забезпечує зберігання та підтримку інформаційних фондів.
2. Підрозділи, які виконують роль структуроутворюючих елементів, що забезпечують формування ІОС.
3. Режими інформаційного обслуговування учасників навчального процесу.
4. Система інформаційного маркетингу, що передбачає: вивчення наявного попиту на навчальну інформацію:
− виявлення потреб у видах інформаційних послуг;
− визначення потенційного попиту на послуги та види навчальної інформації;
− знаходження оптимальних механізмів розповсюдження освітньої інформації та реклами.
До технологічної складової відносяться:
1. Система засобів, що забезпечує проведення робіт з усіма видами навчальної інформації, яка включає механізми її обробки, збереження, оперативного пошуку та тиражування.
2. Розгорнута система засобів масової інформації.
3. Система, що забезпечує введення в експлуатацію, сервісне обслуговування, ремонт і модифікацію використаних у роботі з освітньою інформацією технічних засобів.

Немає коментарів:

Дописати коментар