Завдання 2


Опишіть інформаційне освітнє середовище вашого навчального закладу, кафедри та методику його використання в навчальному процесі:
−    в процесі традиційного навчання;
−    за дистанційною формою навчання.

Єдине інформаційне освітнє середовище  формується всіма учасниками навчального процесу.
Інформаційне освітнє середовище – сукупність технічних і програмних засобів зберігання, обробки і передачі інформації, а також політичні, економічні і культурні умови реалізації процесів інформатизації.
Організація широкого доступу до необхідних управлінських і навчальних ресурсів сприяє кооперації різноманітних підструктур навчальних закладів, методичних комісій зі створення, розширення та наповнення ІОС. Розробка навчальних матеріалів нового покоління створює можливість широкого представлення, обговорення та використання матеріалів у мережі.
Створення ІОС передбачає наявність і функціонування інформаційних освітніх середовищ навчальних закладів на основі сучасних інформаційних технологій, систем і засобів навчання.
У межах ІОС є можливим:
 інтеграція наявних інформаційних ресурсів і на цій основі відпрацювання єдиної політики найбільш раціонального використання інформаційних засобів, розв’язання проблеми підготовки педагогічних управлінських кадрів системи освіти до впровадження ІКТ у професійну діяльність;
 оптимальне, раціональне використання всіх видів ресурсів, включаючи матеріальні та інформаційні;
 розв’язання актуальної для системи освіти проблеми – проблеми інформаційного забезпечення;
 узагальнення і розповсюдження кращого педагогічного досвіду та нових освітніх технологій;
 удосконалення механізмів управління системою неперервної освіти.
В процесі побудови ІОС виокремимо наступні складові:
 змістовна;
 організаційна;
 технологічна.
До змістовної складової відносимо:
1. Інформаційні масиви, що мають спрямовану навчальну та методичну підтримку навчального процесу.
2. Інформаційні масиви, що спрямовані на самоосвіту всіх користувачів системи інформаційного забезпечення.
3. Інформаційні масиви, що забезпечують правомірність, якість та своєчасність прийняття управлінських рішень та проведення моніторингових досліджень.
До організаційної складової відносяться:
1. Єдина система інформаційного забезпечення діяльності, що передбачає функціонування єдиного банку даних навчальної інформації, що забезпечує зберігання та підтримку інформаційних фондів.
2. Підрозділи, які виконують роль структуроутворюючих елементів, що забезпечують формування ІОС.
3. Режими інформаційного обслуговування учасників навчального процесу.
4. Система інформаційного маркетингу, що передбачає: вивчення наявного попиту на навчальну інформацію:
 виявлення потреб у видах інформаційних послуг;
 визначення потенційного попиту на послуги та види навчальної інформації;
 знаходження оптимальних механізмів розповсюдження освітньої інформації та реклами.
До технологічної складової відносяться:
1. Система засобів, що забезпечує проведення робіт з усіма видами навчальної інформації, яка включає механізми її обробки, збереження, оперативного пошуку та тиражування.
2. Розгорнута система засобів масової інформації.
3. Система, що забезпечує введення в експлуатацію, сервісне обслуговування, ремонт і модифікацію використаних у роботі з освітньою інформацією технічних засобів.
У сучасних економічних умовах навчальні заклади не завжди мають можливість придбати дороге комунікаційне обладнання, а тому локальні мережі проектуються та створюються за найбільш доступною технічною схемою, поетапно.
Наприклад, у Вінницькому державному педагогічному університеті імені Михайла Коцюбинського в результаті топологічного розвитку мережа досягла певної технічної межі. Так, від однієї ланки до іншої в окремих локальних групах містяться 2-3 комутатори. Інформаційні ресурси нашої корпоративної мережі представлені сервером Інтранет (WWW, телеконференції), бібліотечним сервером, сервером електронної пошти, файловим сервером і сервером віддаленого доступу.
В університеті створено центральний комунікаційний вузол (ЦКВ), до якого підведено всі комунікації, що з’єднують елементи корпоративної мережі. У ЦКВ розміщене таке активне обладнання, що забезпечує технічну сторону функціонування мережі:
1. Сервіс Інтранет, на якому находяться такі служби: внутрішній Веб-сервер, FТР-сервер, файл сервер.
2. Сервіс Інтранет, на якому знаходяться зовнішній Веб-сервер, FТР-сервер.
3. Сервер Е-mail, суміщений з Рrохі.
4. Бібліотечний сервер.
5. Сервер віддаленого доступу використовується для зв’язку корпоративної мережі з іншими підструктурами навчального закладу.
6. Шлюз із зовнішньою мережею, що забезпечує можливість використання ресурсів Інтернет.
7. Внутрішній маршрутизатор використовується для об’єднання елементів мережі та фільтрації графіка.
Як свідчить практика, для ефективного використання ІКТ у навчальному процесі необхідні мережні координатори – педагоги, які здійснюють управління цим процесом. Ці координатори створюють ІОС навчального закладу, надають консультації, запускають та наповнюють телекомунікаційні проекти. Не менш важливою є підготовка відповідних педагогічних працівників до використання ІКТ. Система підготовки та підвищення кваліфікації педагогів висвітлювалась у роботах Р. Гуревича, Гж. Кедровича, В. Олійника, Є. Полат та ін. Наведемо основні групи задач ІОС навчального закладу.
Управління навчальним процесом
Управлінська діяльність
Навчальний процес
 консолідація статистич-них даних;
 моніторинг освіти;
 підтримка процедур атестації та акредитації;
 фінансовий та бухгал-терський облік;
 інформаційна підтрим-ка;
 забезпечення електрон-ного документообігу;
 забезпечення електрон-ними навчально-методич-ними матеріалами;
 аналіз даних;
 збір та опрацювання статистичних даних;
 фінансовий і бухгал-терський облік;
 інформаційна під-тримка;
 забезпечення елек-тронного документо-обігу;
 забезпечення ефек-тивними електронними навчально-методични-ми матеріалами;

 управління нав-чальним процесом;
 управління адмі-ністративно-госпо-дарською діяльні-стю;
 використання системи електрон-ного документообі-гу;
 використання електронних навча-льно-методичних матеріалів у навча-льному процесі;

Основою освітньої системи є високоякісна та високотехнологічна ІОС, її створення та розвиток становлять технічно найбільш складне завдання. Проте тільки ІОС дозволяє системі освіти модернізувати свій технологічний базис, перейти до освітніх інформаційних технологій і здійснити прорив до відкритої освітньої системи, що відповідає вимогам інформаційного суспільства. Для цього необхідно задіяти науково-педагогічний, інформаційний, технологічний, організаційний та методичний потенціал, що накопичений системою освіти.




Немає коментарів:

Дописати коментар